Winter Wind di Perlis

Kali ni info tentang Winter Wind. Sumber daripada massage watsup, wechat dan seangkatan teknologi gajet yang bergerak pantas untuk mengetahui info.
 
Apa itu Winter Wind?? kenapa cuma di Perlis?? Sebenarnya winter wind ialah angin tropika monsun timur laut yang bertiup di Perlis pada Disember hingga Mac setiap tahun. Kesemua kawasan di Malaysia adalah beriklim Khatulistiwa iaitu panas dan lembab sepanjang tahun..cuma Perlis satu- satunya negeri yang beriklim monsun tropika dimana terdapat musim panas , musim luruh, musim sejuk. Perlis berada diluar kawasan beriklim Khatulistiwa. Perlis adalah negeri paling utara di Semenanjung yang terletak paling hampir dengan Garisan Jadi (garis lintang yang menandakan kedudukan matahari tegak yang paling jauh ke selatan) dan kerana itu ia menerima tempias winter wind yang tak terdapat di negeri-negeri lain di Malaysia..

Winter wind ini cuma berlaku hanya sekali dalam tempoh setahun ketika hemisfera selatan bumi paling condong ke arah matahari. Biasanya bacaan suhu ketika winter wind ini ialah sekitar 20℃-22℃ pada waktu tengah malam dan awal pagi, tapi bila tengahari ia akan mencatatkan bacaan suhu yang sangat tinggi iaitu melebihi 33 darjah celcius. Awan pada masa ini amat kurang. Cuaca paling sejuk ialah pada bulan Februari iaitu boleh mencecah 19℃ di mana langit sentiasa membiru, ketika malam cahaya bintang begitu terang menaburi angkasa raya, di tambah bayu lembut tak henti-henti membelai mesra, ia sesuatu yang sangat indah ketika berada di Perlis di musim winter wind ini. 

Ketika di kemuncak winter wind ini, iaitu di bulan Februari, pokok-pokok kelihatan botak gondol, seperti musim luruh di Eropah..waauu... Kata orang Perlis masa 20-30 tahun dulu lagi sejuk dari sekarang hinggakan minyak masak pun akan beku di waktu pagi! Kerana cuaca di Perlis begitulah menyebabkan mempelam harumanis dan anggur cuma subur di negeri ini, kerana agaknya mempelam harumanis cuma suka hidup di negeri berhawa dingin. Begitu juga anggur agak menjadi di Perlis, sedang di negeri lain boleh tanam anggur yang hidup cuma pokok tapi buahnya tak begitu menjadi. 

Bertuahlah kita yang berada di negeri Perlis yang mungkin tidak sehebat Kuala Lumpur dan kota-kota metropolitan yang lain, Perlis cuma kota kecil tetapi penuh keistimewaan yang tiada di negeri-negeri lain. #cek bangga jd anak peqelih hehe#

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...